Tuesday, March 23, 2010

MENCARI ATAU MENGEJAR???


"Terkadang kita alpa apa yang berada di depan kita, namun setelah ianya hilang pasti kita akan mencarinya dan terus mencari apa yang hilang..Begitu jua apa yang berada di tangan kita, peganglah ia sebelum ianya pergi meninggalkan kita..Ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan, tersenyumlah dan berterima kasih kepada ALLAH S.W.T. bahawa kita masih hidup"

"Dalam kita melangkah.. terkadang diuji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk dan menangis..peritnya terasa ketahuilah dan renungilah kembali ke dalam hati kerana mungkin air mata ketika itu hadir kerana Dia mahu kita menjahit kembali sejadah iman yang kian terhakis lantaran ada langkah2 yang tersasar dari keikhlasan… Syukurilah kita bernama wanita dan bertahanlah dalam kesucian walaupun amat2 diketahui wanita sangat berlebihan dalam mencintai & membenci,tidak mengenal pertengahan… Mungkin kita sengaja ditemukan dgn insan yg salah supaya nanti apabia kita bertemu dgn insan yg betul,kita akan lebih menghargai pertemuan itu.. .Kita tidak mendapat DIA hari ini,kita sangka itu amat buruk,tidak..jangan silap,mungkin itu amat baik utk kita kerana ia membuka peluang bg kita untuk mendapatkan yg lebih baik…."

Setelah ditilik-tilik, direnung-renung karangan kat ats tu, aku rs mmg ada btolnyer….aku dpt dr satu laman sesawang yang aku dh lupa kat mane….act, aku dh lama xmnulis bcoz kekurngn idea yang berns utk dikongsi bersama…tapi, ada permintaan, aku trpksa la pk ape yg aku nk tulis kali ini…..hmm….mencari atau mengejar??aku juz taip je bende tu…n maybe ada kaitan dngn idop aku jugak…aku skang sedng mncr atau mengejar sesuatu yang xpasti….rupe2nye aku ni complicated…kwn2 aku ckp aku ni terlalu memilih…ye ker??kalo aku ni trlalu memilih, xkanla my x bf sumenye bese2 jer….haa….tu mksdnya aku xmemilih….



Satu hari aku rs sdey sgt……sdey yang aku xtau puncanya dr mana??sbb apa aku sdey??tertanya2 aku malam tu….sebelum tdo, aku trus pk….xtenteramnya aku…..rupenye ada kslhn yang aku dh lakukan…kslhn yang aku xpatut buat n aku tau kalo aku yang ada kat situasi tu aku pon mungkin akan rs btapa kcewanya diri dikhianati…kate org, xslah berkawan…tp kalo kite brkawan dgn org yang jelas hak miliknya, apa status kiter??? Rs bersalah sentiasa menghantui diri aku..tp bg aku slagi aku xwat sesuatu di luar batsan, aku masih berada di pihak yang benar…bukan aku yang mencari tetapi…….mungkin ia dtg sndri….

Kate kwn bek aku, mayb aku suke die..suke level mane??aku pon xsure…dulu, aku slalu pk aku xkan ada mslh cmni coz aku pon xtau sbb ape..sbb aku yakin aku xkan ada dlm situasi ni…dlm byk2 manusia knape aku dipertemukan dgn seseorg yang xmungkin utk aku…mungkin ini ujian dr tuhan….mungkin akan ada byk lg ujian tuk aku…semakin hari semakin rapat…aku tertanya-tanya mungkin ada sesuatu di sebalik kebaikan dia utk aku..ntah..aku pon xpasti…aku sush untuk mempercayai setiap perkataan yang kuar dr mulut kaum adam…bukan sebb prnh tertipu tetap brdsrkn pembacaan, dgr dr mulut org, mnjdikan aku sntiasa berhati-hati….dalam keberhati-hatian aku ni, mudh juga aku ditipu dgn kata2 manis lelaki……tp xla trok sgt…….small matter la…tp aku jd smkin bnci kat kaum2 ni…bukan sumenye yg jahat n xsume jugak yang bek…cmne sbnrnye nk cr org yg bek ni???kalo kite ni xbek sgt jdoh kite pon mestilah yg mcm tu kan….

Setiap org mesti ada sesuatu yg dijadikan kayu ukur utk tentukan sape pilihan diorg kan…same jugak dgn aku…bagi aku, org yang menghormati hak aku itulah yang paling diutamakan..when I said no,dia xkan wat…n when I said something wrong, dia pasti akan tgur supaya aku xkan lakukan lg….tp…sushnye nk jmp org yang mcm tu skang…mgkn bg diorg tu slh satu cra nk tnjuk kasih sayg but 4 me, its too much..!!i hope dis kaum will understand me one day…xbuat ape yg diorg suh, xtime ape yg diorg wat and marah diorg bila wat sesuatu yang aku xsuke bknnye maksud kite xhargai psaan diorg…4 me, biarla dh de ikatan yang sah,baru aku tunaikan ape yang diorg nak tu…ape yg diorg nak tu slalunya hanyalah prkara kecik je bg org yg bukan aku….org len mungkin boleh trime tp aku???xmungkin aku trime…aku xkesah org len wat sume tu…tp bg aku, biarla dulu…jgn org wat, kite pon nak wat…aku mngaku, aku bukan bek sgt..sbb tu aku nk improve dr aku…aku bukan nk brlagak bek..tp tu mmg dr aku..bg kaum adam yang xpaham spesies mcm aku ni sshla…maybe aku kna dok umh tggu pinangn je la kan,…xpayah cr…..

Dh cite pasal cariii….ape plak yg ade kaitan dgn kejar???kejar tu mcm main lari2 waktu kecik2 dulu….bila kita nak sesuatu kita mesti kejar sampai dpt..mcm men bola, bola stu tp org satu padg kejar bola tu..pelikkan…haa…tu la mksdnya mengejar…. Nape mnusia skang ni suka mengejar….?sbb zaman dh brubah..kalo dulu bila xdpt org akn redha..skang kalo xdpt mcm2 diorg wat..santau la,sihir la, ilmu hitam la…sume ni satu kategori je..mintak tlg ngan setan n kwn ngan setan…xelok pon nk kawn ngn spesies ni kan…kdg2 ade yg snggup gadaikan ape yg ade utk dptkn sume yg dihajatkan…tp aku, aku bkn yg mcm tu…aku mmg nk sgt SESUATU yang aku tau aku xkan dpt….tp kuasa tuhan siapa yang tahu kan…kdg2 kita diuji dngn ujian yang sgtla bert..tak tertanggung lg…tp lps tu Dia bg kita penawar yang kita rasakan paling bek…rupe2nye pnawar tu lbih pahit dr hempedu…sbb tu kita jgn mudh rs berada di tahap yang selamat….hempedu yng kita dpt tu mungkin hikmah supaya kita xlalai n sntiasa berusha utk mengejar pe yg kita nak tu..jgn amek jln mudh…kdg2 aku heran nape dlm dunia ni ada yg sanggup tikam kwn dr blakang???mcm2 yg leh diktegorikan dlm ni…dlm prniagaan, hipokritnye seorg kwn n dlm PERCINTAAN…sanggup ke kite nk amek hak org len sdgkan kita tau tu kawan yang paling dekat dengan kita yang punyer…tp realitinya masih ada yang sanggupp..sanggup menghancurkan ati org len dr hancurkan dr sndiri…senang je bila ckp situasi yang kita xpnah lalui…mungkin btol kata pepatah bert mata memndg berat lg bahu memikul…org leh nmpk luaran je…tp dlaman kite sape yg tau kcuali kite sndr yg gtau…
Memang skang aku rs aku sdg mengejar….aku xmncri…tp tgh kejar bnda yang aku tau xmungkin terjadi…situasi ni situasi yang aku penh lalui dulu tp kali ni agak berbeza….kebhgiaan yang aku miliki skang xmungkin kekal slamanya…bahgia ke aku??mungkin…tp dlm waktu yang terdekat ni, kbhgiaan aku tu mungkin akan hilang ditelan masa yang pasti akan kita tinggalkan…kebhagiaan yang aku tau pasti akan menyebbkan jiwa aku yang agak2 tnteram ni jd kalut dn sukar utk ditafsirkan lagi…Ya Allah…kau berikanlah aku petunjukMu….

He said he loved me…he said he like me..he said he will always be wif me..he said he will neva forget me..he said he missed me..he said he always thinking of me….he said he's neva met gurl like me… is that true??should I blieve him??i dun know….i can't believe him becoz he's someone else boyfren….i'm so sory awk….hopefully u will forget me n our frenship will remain 4eva…..without dis feeling, no one will hurt…hurt n killing frenship n relationship…..ni bkn mencari atau mengejar..tp…ni adalah sumthing yg sukr ditafsirkan…..pada pandng korg, ape yg patut org kat ats ni wat bila dh jd situasi camni???? Renung2kan…..huhhuhu….




6 comments:

Anonymous said...

aku sangat suka post nie...sebagai penghargaan kat ko aku buat satu entry khas pasal post ko nie...tapi sebab aku dah suka sangat dengan post ko kali nie...aku nak komen setiap perengan sebab setiap baris aku x mampu...

no 1 & 2.
-aku tetarik kat ayat nie "Syukurilah kita bernama wanita dan bertahanlah dalam kesucian walaupun amat2 diketahui wanita sangat berlebihan dalam mencintai & membenci,tidak mengenal pertengahan"…apa yang aku dapat simpulkan yang perempuan nie mudah cair...dan apa yang aku selalu cuba buat supaya tidak menipu kaum hawa kerana apa yang aku kenal selama hidup aku yang kaum ni mudah tertipu...

no 3.
aku rasa dah berapa banyak dah ex bf ko...hahahha

no 4& 5.
pa yang aku cuba paham tentang rangkap yang ini ko telah mencintai(minat ) seseorang yang jelas sudah berpunya..betol ker???

no 6,7 ,8
bagi aku nak dapat yang perfect sangat la susah..ianya akan dapat sekiranya kita setaraf gn dia..bagi aku sendiri aku akan pilih orang yang biasa sahaja.aku suka kat seseorang bukan aset semulajadi atau pun xsemulajadi tapi aku suka orang yang boleh memahami aku..maksud aku "seni cinta yang terdapat dalam hati"

misrerama said...

emm.....bg komen ko yg no 4&5 tu..aku pon xtau nk ckp cmne...maybe xsmpi tahap mencintai lg la....senang berkawan MUNGKIN.....

bg komen no 6,7,8 aku sgt stuju....tp kdg2 bila kita xperfect kita try cr yg agak2 perfect so that our keturunan akn jd yg terbek.....

komen no 3 tu.....xbf aku xterkira..hahah...coz sshnye nk cr yg btol2 memahami n understand how women feel....

Anonymous said...

Wa......ko sangat hebat....ramai gak ea....bagi lelaki cam aku nie takut untuk mencintai orang seperti ko....

misrerama said...

hahahaa....so moral stories is jgnla cr awek cam aku..hahaha

Mac La said...

seharusnya kite sbg kaum hawa yg lemah... kite kena sbr n kuat kan smngt kite...
lelaki mmg mudah mengeluarkan kate2 manis dan akibatnye kite yg tanggung,, x dnafikan xsume laki mcm tu nk dpt kn sorg cukup seksa.... tp bg kaseh,pengalaman tu mngajar erti kehidupan... kaseh pon byk kali ptus cinta ahahaha tp.. bile mningkat dewasa kite mula fhm stuasi tsebut dn bnda yg hrus dibuat n bda yg ptut dielak... so drpd pnglaman dgn ex dulu2 kite kenang balik ape yg kite dh buat prgai ape yg kite dh buat yg mngakibatkan perselisihan fhm,, dr kesilapan yg lampau kite cuba ubah nya bile kite dh btol2 jumpe org yg memahami kite,,
sbnrnya jodoh kita ade disekekliling kite cume kite yg masih xnmpk siape org tu... perasaan syg blh dipupuk... yg pertama hrus ada adlh prasaan kesetiaan,kepercayaan,keiklsan dan bersabar...=))

misrerama said...

ya...sokong jugak ckp kaseh tu....